24.3.2018

MÄ EN OO ZEN

lombok-3
lombok
lombok-2

Mä en oo Zen, en sitten alkuunkaan. Näistäkin kuvista voisi helposti luulla, että siinä sitä nyt ollaan löydetty rauhallinen paikka sielulle levätä. Tuolla rannalla olin innoissani, tutkin hiekasta löytyviä koralleja ja nauroin oudoille ravuille. Olin onnellinen, mutta ei mitään "eat, pray, love" -henkistä olemista. 

Välillä ajattelen todella rauhallisista, harkituista ja hymyilevistä ihmisistä, että he ovat niin Zen kuin vain mahdollista. Osaan ottaa rauhallisesti joitakin hetkiä, kuten vapaita aamuja kahvin ääressä, mutta useimmiten olen sen tyyppi, että jos vapaaksi sattuu pääsemään niin sinkoilen seinästä toiseen. Ehkä se kertoo jotain, että kaverit kuvailivat naureskellen yhtenä iltana mun olemista näin: "Late Night Show with Riikka Kuusisto". Osaan kuitenkin ottaa asioita vakavasti ja tilannetaju on sinällään kohdillaan, että kesken surun tai harmin tullen olen kuulolla, aivan rauhassa. 

Mutta jos puhutaan ylipäätään luonteesta ja olemisesta, Zen on niin kaukana minusta, että se ei näy edes pisteenä horisontissa. Ja se on ihan fine. Nyt on ollut paljon kampanjoita uskaltamisesta, rohkeudesta ja omana itsenään olemisesta, jonka takia tämä ajatus nousi mieleeni. Kun joskus - harvoin, mutta joskus uusien ihmisten kanssa - mua jännittää ja jopa nolottaa olla oma, hieman vinksahtanut itseni. Yleensä jännitän sitä etukäteen, mutta ilokseni huomaan jälkeenpäin jännityksen olleen turhaa. 

En aio olla yhtään enempää Zen, kuin tekee mieli. Annan itseni vapaasti olla se porukan hauskuuttaja ja tarinankertoja. Mulla tulee jatkossakin olemaan sata rautaa tulessa ja tulen tuskailemaan toisinaan sitä, että tasapainoa arkeen, työhön ja harrastuksiin ei löydy. Enkä sitä tasapainoa samalla niin kovasti tavoittelekaan - kunhan puhun lämpimikseni. Elän täydellä sydämellä, järkeä kuunnellen mutta harvoin totellen.  

On helppo sanoa toiselle, että ole oma itsesi, mutta joskus se vaatii sitä peräänkuulutettua rohkeutta oikeasti olla sitä. Se vaatii myös muilta valmiutta kohtamaan ihmiset sellaisina kuin ovat. Muuten tämä ajatus ja  kaikki kampanjat jäävät pelkäksi sanahelinäksi. 

Niin kauan kuin et ole ilkeä toisille tai pahantahtoinen, omaa luonnetta ei kannata jännittää. Olit sitten tällainen superpallo kuin minä, Zenien Zen tai kaikkea siltä välillä - vaali sitä. Ole oma itsesi. 

2 kommenttia: